Pepelnica u splitskoj katedrali

"Započinjemo korizmu u znaku istine, istine o nama samima, istine o našem odnosu prema bližnjima, istine o smislu našega života i odnosa s Gospodinom Isusom Kristom", kazao je splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić predvodeći euharistijsko slavlje s obredom pepeljenja na blagdan Pepelnice 17. veljače u splitskoj prvostolnici sv. Dujma. U koncelebraciji je bilo prepozit Prvostolnog kaptola mons. Drago Šimundža, katedralni župnik don Tomislav Ćubelić i još četvorica svećenika, a misno je slavlje pjevanjem uzveličao katedralni zbor i bogoslovi. Budući da s blagdanom Pepelnice započinje korizmeno vrijeme nadbiskup je u svojoj propovijedi govorio o značenju korizme u samim počecima kršćanstva te o njenom značenju danas. Podsjetio je da je korizma u početku bila vrijeme priprave na tješnju povezanost s Isusom Kristom i slavljem Uskrsa. "Ona je sveto vrijeme, osobito za javne grješnike, koji su nakon 40 dana pripravnog hoda dobivali oproštenje grijeha ujutro Velikoga Četvrtka", istaknuo je nadbiskup dodavši da se taj hod poslije proširio na sve vjernike jer "svi smo obilježeni grijehom i potrebni preporođenja. Korizma je stoga vrijeme obraćenja, obraćenja od grijeha prema dobru i Bogu".




U korizmenom vremenu Crkva vjernicima stavlja na srce određene konkretne aktivnosti koje su pozvani činiti tijekom ovog vremena duhovne obnove i povratka Bogu, a to su: molitva, post i djela ljubavi. U tom je surječju nadbiskup Barišić naglasio da korizma nije puko vježbanje u duhovnoj i tjelesnoj askezi jer nas to zatvara u sebe i svoje snage. Korizma je darovano i blagoslovljeno vrijeme koje nas poziva na milost, milosrđe, ljubav, dobrotu jer Bog je došao k nama. Post zacijelo koristi tjelesnom zdravlju, ali je za vjernike u prvom redu "lijek" za liječenje sveg onoga što čovjeka sprječava da se prikloni Božjoj volji. Splitsko-makarski nadbiskup objasnio je simboliku pepela kazavši da danas uporaba pepela na Pepelnicu nije samo usmjerena na podsjećanje da je čovjek prah i pepeo, već je znak obraćenja i vazmene obnove koja ne isključuje prvi vidik. Radi toga je uvedena i formula: "Obratite se i vjerujte evanđelju." Znakovit je trenutak kada se vrši obred pepeljanja - nakon homilije, kako bi se pokazalo da se obraćenje i pokora rađaju iz slušanja i razmatranja Božje riječi. "Čovjek je zlatni prah u Božjim očima. Međutim, cjelovita istina o čovjeku nije izražena u 'prahu' nego u ovoj drugoj formuli", naglasio je dodavši da bi stoga u obredu pepeljanja trebalo povezati obje formule: "Sjeti se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah vratiti" zato "obrati se i vjeruj evanđelju". Nadbiskup se osvrnuo i na maškare, karneval koji se održava neposredno prije korizme: povorke maškara, kostimirane i maskirane plesove, naglasivši da je svima nama prirođeno da želimo maskirati svoj život, no maske su, ipak, opasne. "Sad u maškarama mogli smo staviti bilo koju masku i odabrati ulogu koju ćemo igrati. No maske su opasne: skrivaju lice čovjeka i prikrivaju sliku Božju u nama. Kršćanstvo se nikada nije mirilo s maskama. U skazanjima srednjega vijeka samo je jedan nosio masku - Sotona. Maska čini da nismo ono što jesmo, udaljuje nas od nas samih, ali i od Gospodina, koji ne prihvaća maske. Gospodin ne želi da budemo Božja maska nego slika Božja, a to ima misijsko poslanje - živjeti i svjedočiti svima istinu o nama", upozorio je mons. Barišić.
Nadbiskup je na kraju pozvao vjernike da prepoznaju vrijednost korizme kao sredstva koje pomaže udaljiti se od svega onoga što dovodi do rastresenosti duha i čvršće prigrliti ono što hrani dušu otvarajući je ljubavi prema Bogu i bližnjemu. "To znači da treba postiti od trošenja, sebeljublja i ogovaranja, a više se zauzeti za molitvu i one u potrebi", kazao je nadbiskup Barišić zaključivši: "Shvatimo ozbiljno ovo milosno vrijeme za rast u dimenzijama rađanja i preporađanja. Neka svima nama - osobno, obiteljski i zajednički - korizma bude plodna i blagoslovljena".